Sterownik Stella EOBD

Sterownik Stella EOBD

NIE JEST PRZESADĄ STWIERDZENIE, że sterownik STELLA EOBD jest najbardziej zaawansowanym technologicznie systemem wtrysku gazu IV generacji jakie są dostępne na rynku europejskim. Obsługuje silniki 2,3,4,5,6,8,10,12 cylindrowe, wolnossące i doładowane. Zalicza się do klasy PREMIUM, co zdecydowanie wyróżnia produkt firmy ELPIGAZ od wielu innych dostępnych systemów.

Komputer sterujący STELLA EOBD jest produktem włoskiej firmy AEB, która jako pierwsza wprowadziła na rynek instalacje sekwencyjnego wtrysku gazu i rozwija ten produkt ponad dekadę. Pierwsze systemy pojawiły się w 2002 roku, również w Polsce i u partnerów firmy Elpigaz.

W sterowniku zastosowano:

  • bardzo wydajny 32 bitowy wielowarstwowy procesor, który zapewnia obliczanie złożonych algorytmów sterujących w czasie rzeczywistym,
  • strategia sterowania oparta o mapę wtrysku gazu 12×12, tak jak w najbardziej zaawansowanych sterownikach STANDALONE ( wyczynowy sport samochodowy),
  • możliwość dowolnej konfiguracji mapy w zakresie obrotów i obciążenia,
  • dowolna konfiguracja współczynnika AFR
  • rewelacyjny (opatentowany )system emulacji wtryskiwaczy, zapewniający sekwencyjne przejście na zasilanie LPG bez wywoływania zakłóceń w obwodzie wtryskiwaczy benzynowych (piki napięciowe ),
  • algorytmy sterowania uwzględniające strategię SPEED DENSITY i ALPHA N sterowników benzynowych,
  • algorytm uwzględniający fazowany wtrysk benzyny,
  • strategia sterowania dla silników VALVETRONIC /START&STOP, MULTIAR, MDS,
  • algorytm sterowania dla strategii wtrysku benzyny SEKWENCYJNY, SEKWENCYJNY Multi Jet, FUL GRUP,
  • algorytm uwzględniający zmianę strategii sterowania SEKWENCJA- SEMI SEKWENCJA,
  • algorytm wyliczania prędkości obrotowej na podstawie informacji o czasach otwarcia wtryskiwaczy benzynowych (nie wymaga podłączenia dodatkowego przewodu pobierającego sygnał RPM ),
  • możliwość dowolnego doboru ciśnienia pracy systemu (brak ograniczenia górnej mocy silnika ),
  • system sterowania wtryskiwaczy benzynowych pozwalający na dotrysk benzyny w czasie pracy systemu na LPG (obniża temperaturę spalin, przeciwdziała wypaleniu zaworów wydechowych),
  • start gorącego silnika bezpośrednio na gazie,
  • algorytm zabezpieczający przed podaniem gazu na wtryskiwacze w postaci płynnej,
  • natychmiastowe odcięcie zaworów gazowych po wyłączeniu silnika,
  • niezależne sterowanie dwoma zestawami elektrozaworów,
  • bezpośrednie sterowanie modułów dodatkowych (emulatory itp.) w momencie rozpoczęcia pracy wtryskiwaczy gazowych,
  • całkowita automatyka zmiany paliwa, zależna od temperatury silnika, temperatury gazu i stanu pracy silnika (akceleracja deceleracja),
  • dyrektywne sterowanie sposobem zasilania,
  • potrójna strategia sterowania na zakresie biegu jałowego i po wyjściu z CUT OFF, tylko gaz, powrót na benzynie z przejściem na gaz, benzyna,
  • potrójna strategia sterowania na zakresie max obciążeń silnika, tylko gaz, dotrysk benzyny, benzyna,
  • zawansowany algorytm przeliczający, zmieniający punkt zerowy sondy lambda zależny od obciążenia silnika (mapa 12×12) umożliwia podanie gazu w silnikach, w których współczynnik AFR jest większy od 14,7,
  • współpraca z wszystkimi typami sond lambda wąsko i szeroko pasmowych,
  • bezpośrednia i perfekcyjna współpraca z EOBD,
  • obsługa wszystkich protokołów komunikacyjnych EOBD KWP, ISO, CAN,
  • odczyt korekt map paliwowych slow fuel trim oraz fast fuel trim,
  • automatyczna korekta dawkowania gazu w zależności od map paliwowych i korekt slow fuel trim oraz fast fuel trim,
  • algorytm korekcji normalnej i odwróconej,
  • zawansowany algorytm korygujący dawkowanie gazu w zależności od ciśnienia różnicowego i temperatury gazu,
  • system sterowania wtryskiwaczy gazowych P&H, pozwala na sterowanie wtryskiwaczy nisko omowych (krótkie czasy otwarcia,ograniczenie prądu sterującego, małe obciążenia cewek wtryskiwaczy i stopni końcowych sterownika),
  • możliwość dowolnej konfiguracji prądowej wtryskiwaczy gazowych,
  • współpraca z dwoma BANKAMI sterującymi z indywidualna korektą
  • możliwość zapisu wszystkich parametrów w postaci oscylogramu (diagnoskop),
  • wyświetlanie poziomu gazu i stanu pracy na miniaturowym zintegrowanym przełączniku,
  • zaawansowane algorytmy autodiagnostyki,
  • hermetyczna metalowa obudowa zapewniająca doskonałe odprowadzenie ciepła z procesora i stopni końcowych mocy oraz perfekcyjne zabezpieczenie elektroniki przed czynnikami atmosferycznymi,
  • złącze wielopinowe klasy AUTOMOTIVE (hermetyczne),
  • wysoka jakość połączona z wysoką powtarzalnością produkcji potwierdzona 5 letnią gwarancją na produkt.

Celem uzupełnienia kilka zdań o EOBD. W 2001 roku w Europie wprowadzono normę EOBD (European On Board Diagnostic) zobowiązującą wszystkich producentów sprzedających nowe samochody na rynku europejskim do stosowania odpowiedniego ujednoliconego systemu diagnostyki umożliwiającej zastosowanie uniwersalnego oprzyrządowania diagnostycznego kontrolującego wszystkie współpracujące ze sobą czujniki i elementy wykonawcze. W szczególności działanie systemu EOBD uwzględnienia procesy mające wpływ na emisję spalin.

Samochody spełniające normę EOBD powinny być wyposażone co najmniej w:

  • dwie podgrzewane sondy lambda (druga kontroluje pracę katalizatora ),
  • wydajniejsze jednostki sterujące (16 lub 32-bitowe zawierające ponad 15 tys. stałych kalibracyjnych).
  • diagnostyka wszystkich parametrów silnikowych i pracy podzespołów wpływających na emisję spalin.
  • możliwość elektronicznego kasowania pamięci celem przeprogramowania sterownika lub możliwość zmiany wersji komunikacji z komputerem zewnętrznym;
  • zmodyfikowany system odparowania par paliwa z procedurami diagnostycznymi, modyfikacja polega na zastosowaniu elektromagnetycznych zaworów, czujnika par paliwa w zbiorniku oraz testu diagnostycznego,
  • system recyrkulacji spalin wyposażony w liniowy zawór recyrkulacji sterowany elektronicznie EGR,
  • czujnik ciśnienia w kolektorze dolotowym i czujnik przepływającego powietrza, w celu określenia ilości przepływającego powietrza oraz stopnia obciążenia silnika.

Uszkodzenie kontrolowanego elementu powoduje przesłanie sygnału do centralnej jednostki sterującej (ECU) benzyny, gdzie wiadomości te zostają odczytane oraz przeanalizowane, a następnie sterownik podejmuje decyzje o dalszym działaniu. Analiza polega nie tylko na sprawdzeniu usterek elektrycznych, ale także poprawnej pracy układów pojazdu (sprawność katalizatora, szczelność układu pochłaniania i odprowadzania par paliwa, częstotliwość pracy czujników tlenu itp.).
Zdarzało się, że ingerencja w układ zasilania poprzez zastosowanie nieodpowiedniej instalacji gazowej wywoływało zakłócenia w pracy systemów EOBD i aktywację kontrolki MIL (Malfunction Identification Led) lub Check Engine (awaria silnika). Pomimo tego, że te zakłócenia miały wpływ na poprawną pracę silnika, to były też bardzo denerwujące dla użytkowników pojazdów. Po wprowadzeniu systemów wtrysków gazu IV generacji sytuacja znacząco uległa poprawie. Jednakże zdarzają się auta, które wymagają znacznie większego nakładu pracy podczas kalibracji wtrysku gazu niż standardowo i nie zawsze pomagają testy drogowe. W najtrudniejszych przypadkach pozostaje już tylko hamownia podwoziowa.
Podczas kalibracji systemu wtrysku w pojazdach należy zwrócić szczególną uwagę na parametry korekcji mieszanki długoterminowej (Slow fuel trim) i krótkoterminowej (Fast fuel trim) systemu wtrysku benzyny. Aby ograniczyć czas tracony na kalibrację systemu wtrysku gazu oraz zwiększyć jego skuteczność zaczęto się zastanawiać nad możliwością wykorzystania systemu EOBD i parametrów korekcji mieszanki do ustawienia wtrysku gazu.

Koncepcja w teorii jest bardzo prosta, jednak niezbędnym było pokonanie szeregu problemów:

  • system powinien współpracować z różnymi standardami komunikacji EOBD
  • algorytmy korekcji mieszanki powinny odpowiadać algorytmom zawartym we wszystkich sterownikach benzynowych
  • system powinien być szybki i nadążać za zmianami parametrów EOBD.
  • wszystkie powyższe kryteria spełnia nowy system wtrysku gazu współpracujący z systemem EOBD.
  • Istnieją dwa typy komunikacji:
  • typ K-Line, starsze systemy EOBD;
  • typ H-L, komunikacja CAN.

Zaletą systemu STELLA EOBD jest możliwość współpracy ze wszystkimi dostępnymi na rynku typami komunikacji. Mogą to być układy starszego typu: PWM, VPW i ISO 9141-2 oparte na komunikacji typu K-Line, jak i najnowsze typu CAN. W praktyce oznacza to możliwość zastosowania tego systemu w modelach z niestandardowo pracującym systemem EOBD np. w samochodach marki Fiat. Bez przeszkód znajdzie on również zastosowanie w klasycznych modelach pojazdów takich marek, jak VW, Ford, Opel, Peugeot czy Citroen, oraz w najnowszych wersjach Chryslera, Mercedesa lub BMW, Toyota, itp.

Dzięki możliwości komunikacji sterownika gazowego (ECU Gaz) z diagnostyką EOBD auta, możliwy jest odczyt parametrów korekcji mieszanki długoterminowej (Slow fuel trim) i krótkoterminowej (Fast fuel trim).Sterownik gazowy (ECU Gaz) odczytuje wartości korektorów mieszanki i koryguje czasy wtrysków gazu tak, aby parametry Slow fuel trim” i Fast fuel trim oscylowały jak najbliżej oczekiwanych wartości fabrycznych. Dzięki tej funkcji system posiada własności samoadaptacyjne w czasie rzeczywistym.
Możliwości samoadaptacyjne może ograniczać jedynie strona mechaniczna instalacji gazowej, stąd też dla pełnego wykorzystania możliwości nowego sterownika konieczne jest stosowanie najwyższej klasy precyzyjnych wtryskiwaczy gazu oraz wysokowydajnych reduktorów.

Najnowszy system wtrysku gazu STELLA EOBD, jest godny polecenia, dotychczasowe zastosowania potwierdziły jego wysokie walory w nowoczesnych i najbardziej wymagających pojazdach. Takim przykładem może być udana adaptacja samochodu BMW M3 z silnikiem 400 HP, gdzie wcześniej poległy instalacje innych producentów, lub ALFA ROMEO GTA 3,2 l 245 HP. Po zastosowaniu sterownika STELLA EOBD, precyzyjnych i wysoko wydajnych japońskich wtryskiwaczy KEIHIN, dwóch reduktorów PRINS oraz kalibracji przy użyciu hamowni podwoziowej MAHA, silniki pracują przy zasilaniu LPG tak samo jak na paliwie benzynowym uzyskując bardzo zbliżone parametry.

SCHEMAT BLOKOWY STELLA EOBD

stella-blokowy

ZRZUT EKRANOWY PANELU DIAGNOSTYCZNEGO – MAPA WTRYSKU GAZU

mapa-wtryskow

ZRZUT EKRANOWY DIAGNOSKOPU

diagnoskop

Opracował inż. Wojciech Gacek GC AUTOGAZ. Zdjęcia z archiwum firmy Elpigaz. Kopiowanie materiału bez zgody autora zabronione.

Udostępnij ten post

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *