Nowe wtryskiwacze Barracuda

Nowe wtryskiwacze Barracuda

Wtryskiwacze są jednym z ważniejszych elementów gazowego systemu zasilania. Od precyzji ich pracy zależy poprawne działanie silnika zasilanego LPG. Muszą one być odporne na bardzo wiele różnych czynników, wśród których można wymienić zmienną w szerokim zakresie temperaturę gazu, warunki w samej komorze silnikowej (bardzo wysokie temperatury, obecność paliwa i oleju) oraz zawarte w autogazie zanieczyszczenia.

Dzięki wtryskiwaczom silnik otrzymuje odpowiednią do aktualnego zapotrzebowania dawkę paliwa gazowego. W większości samochodów z powodzeniem można stosować proste wtryskiwacze, będące zminiaturyzowaną wersją elektrozaworów gazowych. Są jednak pojazdy (z reguły bardziej skomplikowane), w których zastosowanie prostych rozwiązań nie wchodzi w grę. Właśnie do takich zastosowań stworzono wtryskiwacze Barracuda.

BarracudaBarracuda jest konstrukcją tłoczkową, nierozbieralną, z doprowadzeniem gazu od góry. Z wykorzystaniem dedykowanych magistrali paliwowych można te wtryskiwacze łączyć w listwy zawierające 2, 3 lub 4 wtryskiwacze. Przy pomocy magistrali rozdzielających i adapterów można łączyć także pojedyncze wtryskiwacze.

Wszystkie elementy, na które oddziałuje pole elektromagnetyczne, są wykonane z materiałów nierdzewnych o wysokiej przenikalności magnetycznej, pozwalającej uzyskać duże wartości indukcji magnetycznej przy użyciu małego prądu magnesowania oraz wysokiej indukcji nasycenia odpowiadającej za uzyskanie większej siły otwierającej wtryskiwacz.

Te skomplikowane terminy określające właściwości magnetyczne materiałów powodują, że wtryskiwacz jest bardzo sprawny (szybki), a konieczne do wygenerowania pola elektromagnetycznego wartości prądów stosunkowo niewielkie (maksymalny prąd otwarcia 4 A, prąd przytrzymania 2 A). Producent podaje, że wtryskiwacz otwiera się w 1,9 ms, a czas zamknięcia wynosi 1,2 ms (przy zasilaniu 12 V i ciśnieniu 1,2 bara).
Na obudowie wtryskiwacza są trwale (laserem) naniesione jego podstawowe dane. Świadomie zrezygnowano w naklejek, aby wtryskiwacz był jednoznacznie identyfikowalny.

Patrząc na Barracudę nietrudno domyślić się, na jakiej konstrukcji był wzorowany ten wtryskiwacz(KEIHIN). Podobieństwo zewnętrzne wynika jednak przede wszystkim z tego, że wtryskiwacze tego rodzaju są bardzo dobrze kojarzone przez użytkowników. Wedle opinii przedstawicieli Alexa, nowy wtryskiwacz pod wieloma względami przewyższa pierwowzór, choćby z uwagi na zastosowanie innych materiałów. Dzięki temu żywotność Barracudy jest określana na ponad 500 mln cykli, a gwarancja producenta obejmuje okres do 100 tys. km przebiegu.

Przekrój Barracudy ukazuje jego konstrukcję, która nie wydaje się bardzo skomplikowana, a jednak dojście do etapu, w którym wtryskiwacz ten można oferować w sieci handlowej i gwarantować jego trwałość, wymagało wielu miesięcy prac rozwojowych, eksperymentowania z różnymi rodzajami materiałów, dopracowania kształtu poszczególnych elementów oraz rodzaju pokrywających ich powłok.
Elementy gumowe wtryskiwaczy Barracuda (uszczelnienia, elementy tłumiące) są wykonane z mieszanek fluorokauczukowych (FKM). Spośród gamy kilkuset gotowych mieszanek wytypowano kilka, które spełniały oczekiwaia co do właściwości mechanicznych i odporności na czynniki chemiczne. Mieszanki poddano skrupulatnym, wielomiesięcznym testom wytrzymałościowym, które wyłoniły produkt spełniający wszystkie założone wymagania.

Największym wyzwaniem było zebranie doświadczeń i opracowanie procesów technologicznych wulkanizacji ww. mieszanek na elementach wtryskiwacza (stopka i tłoczek). Podczas kilkumiesięcznych prób i po przetestowaniu różnych koncepcji opracowano wiele unikalnych, autorskich rozwiązań. Powstała profesjonalna linia produkcyjna o wysokiej wydajności (do 6000 elementów dziennie), a kontrolowany na każdym etapie proces produkcji zapewnia wysoką precyzję i powtarzalność wytwarzanych elementów.

Za dużą trwałość wtryskiwacza Barracuda odpowiadają wszystkie jego elementy wykonawcze, jednak największa odpowiedzialność spoczywa na odpowiednio dobranych mieszankach fluorokauczukowych oraz powłokach fluoropolimerowych, które przez swoje właściwości znacznie zwiększają żywotność wtryskiwacza.

Życie wtryskiwacza szacujemy na 500 milionów cykli, co w uproszczonym przeliczeniu daje około 400 000 km. W testach laboratoryjnych wtryskiwacze wykonały już po blisko miliard cykli i nadal utrzymują parametry na akceptowalnym poziomie.

Jako ciekawostkę można podać, że podczas testów w firmowych samochodach w niektórych przypadkach (na okres odpowiadający przebiegowi 30 tys. km) zrezygnowaliśmy z filtra fazy lotnej. Nie stwierdzono w tym okresie nieprawidłowości w działaniu wtryskiwaczy, nawet w czasie największych mrozów (-20 do -30°C).

Bardzo ciekawe technologie zastosowano w celu zmniejszenia tarcia pomiędzy tłoczkiem a tuleją, w której się on porusza. Oba elementy pokryto powłokami fluoropolimerowymi, które oprócz znacznego zmniejszenia współczynnika tarcia zapewniają także doskonałe właściwości antyadhezyjne (zmniejszenie zdolności przywierania zanieczyszczeń – non-stick), smarne, odporność na różnego rodzaju czynniki chemiczne oraz możliwość stosowania w szerokim zakresie temperatur (-20 ? 120°C, a opcjonalnie -40 ? 120°C).

Powłokę fluoropolimerową tulejki prowadzącej (w której porusza się tłoczek) wzbogacono o dodatek dwusiarczku molibdenu (MoS2), który jest znakomitym środkiem smarnym, obniżającym tarcie i przyczyniającym się do zwiększenia trwałości.

Element gumowy stopki również pokryto specjalną powłoką przedłużającą jej żywotność i minimalizującą przywieranie zanieczyszczeń.

Rozmowy prowadzone jeszcze na targach GasShow potwierdzają duże zainteresowanie branży wtryskiwaczami Barracuda, co przy cenie skalkulowanej na poziomie o około 20% niższym w stosunku do koreańskiego odpowiednika może przyczynić się do uzyskania przez nie dużej popularności i uznania wśród montażystów i użytkowników.

Wtryskiwacz Barrcuda został doceniony w konkursie INPRO zorganizowanym na targach Gasshow 2012, zdobywając statuetkę w kategorii samochodowych systemów LPG i CNG

barracuda-5

Opracowano na podstawie materiałów :
– Piotr Świrydowicz, Dyrektor ds. Technicznych, Alex Sp. z o. o., konstruktor wtryskiwacza Barracuda
– PORTAL GAZEO PL
– Inż. Wojciech Gacek GC autogaz

Udostępnij ten post

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *